Existuje celá řada nástrojů a technik, díky kterým můžete získat zpětnou vazbu od klientů. Samozřejmě, i špatná zpětná vazba může být pro něco dobrá, pokud se jedná skutečně o konstruktivní kritiku a ne jen nějaké nenávistné psaní. Zejména pak kladné a kritické recenze dokáží posunout vaše podnikání mílovými kroky, protože vám přesně sdělí, co je špatně a co je třeba vylepšit, abyste byli úspěšnější. Byť valná většina podnikatelů http://www.eagri.cz/rep nerada slyší kritiku, měli byste ji přijmout a radovat se z ní, nikoliv zpětně útočit na ty, kteří si dovolí něco zkritizovat.
Otázkou ale je, jak získat vlastně zpětnou vazbu, která bude hodnotná a přínosná?
- Recenze
Recenze mají jeden velký problém – může je napsat kdokoliv a o čemkoliv, aniž by vůbec produkt / službu / webovou stránku navštívil či viděl či použil. Přesně proto je důležité rozlišovat a být trochu skeptický u recenzí, mohou je totiž psát jako spammeři, tak reální uživatelé, kteří chtějí napsat něco firmě či podnikateli. Jsou však relativně jednoduchou technikou pro shromáždění zpětné vazby a zároveň poskytují i nějaké ty plusové body pro reputaci.
- Děkovné dopisy a články
Uživatelé, kteří jsou velmi spokojeni nebo naopak příliš nespokojení, mohou také napsat dopis či článek o vašem produktu či vaší službě nebo i vaší stránce. Tyto poskytují velice dobrou zpětnou vazbu, protože si většinou daný uživatel dal opravdu záležet.
Pokud vám dá uživatel či klient zpětnou vazbu přímo slovně, můžete se ho doptat na celou řadu různých věcí a okamžitě dostanete co možná nejupřímnější odpověď. Často je takový osobní rozhovor ten nejpřínosnější, protože vám klient může přímo ukázat, co se mu líbilo či nelíbilo. Může vám sdělit své pocity, které se někdy těžko vyjadřují na papíře, a může vám také nabídnout i nějaké tipy na zlepšení. A navíc, pochvala přímo od uživatele v reálném světě vždycky potěší.